Üniversitede iletişim okuyanlara verilen kaçınılmaz ödevlerden biridir afiş analizi. Sizlere örnek sunmak adına bir reklam afişini birlikte inceleyelim.
AFİŞ ANALİZİ
Marka: SISLEY
Slogan: Fashioin Junkie ( Alışveriş Bağımlılığı )
Düz
Anlam: Alışveriş bağımlıları SISLEY’ den alışveriş yapar.
Yan
Anlam: SISLEY alışveriş bağımlılığı yapar.
Kullanılan Nesneler: İçki kadehi, kırmızı eşarp, iki tane
kadın model.
Kullanılan Metodlar: Metafor ( Kırmızı eşarbın kırmızı
şaraba benzetilmesi )
RENKLER
Kırmızı, gözün retina tabakasının hemen
arkasında oluşur; bu nedenle rengi algılarken, sanki üstünüze doğru geldiğini
hissedersiniz. Uyarıcı bir renktir, dikkat çeker, iştah açıcıdır, tansiyonu
yükseltir, heyecanlandırır, metabolizmayı hızlandırır; satış rengi olarak da
bilinir.
Afişte
kullanılan kırmızı eşarp, şarabı temsil etmektedir. Yani eşarbın kırmızı olması
şarabın kırmızı renkte olmasından kaynaklanmaktadır. Kırmızı şarap ise
çekiciliği, arzuyu, şehveti çağrıştırır. Sonuç olarak nefse hakimiyeti ve idari
kontrolü kaybettiren bir renk kullanılmıştır.
Siyah, ciddiyet ve ağırlık telkin eder.
Küçük yüzeyler halinde kullanıldığında canlılık, büyük yüzeyler halinde
kullanıldığında endişe ve korku hissi doğurur.
Afişte
kullanılan siyah içki kadehi görünümünü andıran zemin ve kadının siyah
kıyafeti, kırmızı eşarp ile uyumlu bir bağlantı içindedir. Siyahla kırmızının
bir arada kullanılmasının sebebi ise çekiciliği arttırmaktır. Kırmızının
şehveti ile siyahın gizemi birleştiğinde ortaya çıkan görüntü oldukça
çekicidir. Bu çekicilik afişte iki sarışın kadın modelin kullanılmasıyla
tamamlanmıştır. Ayrıca yoğun biçimde büyük yüzeyler halinde kullanılan siyah
gizemi ve endişeyi arttıran bir unsur olmuştur.
Turuncu güneşi çağrıştırır. Enerji,
canlılık, sağlık ve memnuniyet hissettirir. Sıcak, doğal, samimi, neşeli
yapılar turuncuyu tercih eder.
Afişte
kullanılan turuncu arka plan ise sıcaklığı temsil eder.Afişteki iki modelin
vermiş olduğu cesur pozlarla bağlantı içinde olan açık bir turuncu görmekteyiz.
Afişteki karanlığı ve siyahı bir nebze olsun hafifletmiş ve afişe canlılık
kazandırmıştır.
Sarı,
güneşin ve sıcaklığın olduğu kadar altının, zenginliğin ve lüksün de
sembolüdür. Afişte kullanılan modellerin saç rengi sarıdır. Bu cinselliği
temsil ederken aynı zamanda lüksü zenginliği ve modayı çağrıştırır.
ANALİZ
Kadın bedeni temsillerinin
çıplak, yarı çıplak, dokunurken, sarılırken, öpüşürken, soyunurken, ya da aktif
cinsellikte gösterildiği durumlarda bile, daha çok yan anlamsal düzeyde,
çağrışımsal olarak anlamlandırılması gerekmektedir.
Afişte oldukça etkileyici iki kadın model,
bedenleri birbirine temas halinde ve birbirine yakın biçimde fotoğraflanmıştır.
Reklam imgesine bakıldığında modellerden önde olanı ufka doğru yönelmiş
bakışları ile sanki bir şeyleri bekler gibi fotoğraflanmışken, bu modelin
arkasındaki model hınzır biçimde kameraya yani izleyicinin gözünün içine
bakmaktadır. Diğer bir deyişle iki kadın birbiriyle fazlaca samimi
gösterilmişken tanımlanan ilişki daha çok cinselliği çağrıştırmaktadır.
İki modelin de renkli gözlerinin olması
bakışlarındaki şeytanlığı, çekiciliğini arttırırken ayrı bir seksi görünüm elde
etmelerini sağlamıştır. Modellerin güzellik kaygısı olmadan verdiği pozlar
olayın bütününün doğallığına vurgu yapmıştır. Aynı zamanda sloganda olduğu gibi
modellerde bir bağımlılık söz konusudur. Bu bağımlılık modellerin dış
görünüşüne de yansımıştır. Modellerden birinin iç çamaşırının görünmesi ise
yine bir cinsellik unsurunun vurgulanmasıdır.
İçki kadehinden dökülen şarap görünümlü
kırmızı eşarp ise afişe farklı bir boyut kazandırmıştır. Slogandaki moda
bağımlılığı ile içki kadehi ve kırmızı eşarbın birbirleriyle uyumlu bir bütün
içinde oldukları görülmektedir. Alt kısımda ki modelin sanki o eşarbı
(şarabı) içiyormuş gibi görünmesi bu
bağımlılığın ne derece olduğunu vurgulanmaktadır.
emeğinize sağlık final öncesi çalışma için güzel oldu :)
YanıtlaSil