23 Nisan 2013 Salı

Afiş Analizi



Üniversitede iletişim okuyanlara verilen kaçınılmaz ödevlerden biridir afiş analizi. Sizlere örnek sunmak adına bir reklam afişini birlikte inceleyelim.

AFİŞ ANALİZİ


Marka: SISLEY

Slogan: Fashioin Junkie ( Alışveriş Bağımlılığı )

Düz Anlam: Alışveriş bağımlıları SISLEY’ den alışveriş yapar.

Yan Anlam: SISLEY alışveriş bağımlılığı yapar.

 Kullanılan Renkler: Kırmızı, siyah, turuncu, sarı, gri.

Kullanılan Nesneler: İçki kadehi, kırmızı eşarp, iki tane kadın model.

Kullanılan Metodlar: Metafor ( Kırmızı eşarbın kırmızı şaraba benzetilmesi )

    RENKLER

    Kırmızı, gözün retina tabakasının hemen arkasında oluşur; bu nedenle rengi algılarken, sanki üstünüze doğru geldiğini hissedersiniz. Uyarıcı bir renktir, dikkat çeker, iştah açıcıdır, tansiyonu yükseltir, heyecanlandırır, metabolizmayı hızlandırır; satış rengi olarak da bilinir.
Afişte kullanılan kırmızı eşarp, şarabı temsil etmektedir. Yani eşarbın kırmızı olması şarabın kırmızı renkte olmasından kaynaklanmaktadır. Kırmızı şarap ise çekiciliği, arzuyu, şehveti çağrıştırır. Sonuç olarak nefse hakimiyeti ve idari kontrolü kaybettiren bir renk kullanılmıştır.

    Siyah, ciddiyet ve ağırlık telkin eder. Küçük yüzeyler halinde kullanıldığında canlılık, büyük yüzeyler halinde kullanıldığında endişe ve korku hissi doğurur.
Afişte kullanılan siyah içki kadehi görünümünü andıran zemin ve kadının siyah kıyafeti, kırmızı eşarp ile uyumlu bir bağlantı içindedir. Siyahla kırmızının bir arada kullanılmasının sebebi ise çekiciliği arttırmaktır. Kırmızının şehveti ile siyahın gizemi birleştiğinde ortaya çıkan görüntü oldukça çekicidir. Bu çekicilik afişte iki sarışın kadın modelin kullanılmasıyla tamamlanmıştır. Ayrıca yoğun biçimde büyük yüzeyler halinde kullanılan siyah gizemi ve endişeyi arttıran bir unsur olmuştur.

    Turuncu güneşi çağrıştırır. Enerji, canlılık, sağlık ve memnuniyet hissettirir. Sıcak, doğal, samimi, neşeli yapılar turuncuyu tercih eder.
Afişte kullanılan turuncu arka plan ise sıcaklığı temsil eder.Afişteki iki modelin vermiş olduğu cesur pozlarla bağlantı içinde olan açık bir turuncu görmekteyiz. Afişteki karanlığı ve siyahı bir nebze olsun hafifletmiş ve afişe canlılık kazandırmıştır.


    Sarı, güneşin ve sıcaklığın olduğu kadar altının, zenginliğin ve lüksün de sembolüdür. Afişte kullanılan modellerin saç rengi sarıdır. Bu cinselliği temsil ederken aynı zamanda lüksü zenginliği ve modayı çağrıştırır.


    ANALİZ

    Kadın bedeni temsillerinin çıplak, yarı çıplak, dokunurken, sarılırken, öpüşürken, soyunurken, ya da aktif cinsellikte gösterildiği durumlarda bile, daha çok yan anlamsal düzeyde, çağrışımsal olarak anlamlandırılması gerekmektedir.

    Afişte oldukça etkileyici iki kadın model, bedenleri birbirine temas halinde ve birbirine yakın biçimde fotoğraflanmıştır. Reklam imgesine bakıldığında modellerden önde olanı ufka doğru yönelmiş bakışları ile sanki bir şeyleri bekler gibi fotoğraflanmışken, bu modelin arkasındaki model hınzır biçimde kameraya yani izleyicinin gözünün içine bakmaktadır. Diğer bir deyişle iki kadın birbiriyle fazlaca samimi gösterilmişken tanımlanan ilişki daha çok cinselliği çağrıştırmaktadır.

    İki modelin de renkli gözlerinin olması bakışlarındaki şeytanlığı, çekiciliğini arttırırken ayrı bir seksi görünüm elde etmelerini sağlamıştır. Modellerin güzellik kaygısı olmadan verdiği pozlar olayın bütününün doğallığına vurgu yapmıştır. Aynı zamanda sloganda olduğu gibi modellerde bir bağımlılık söz konusudur. Bu bağımlılık modellerin dış görünüşüne de yansımıştır. Modellerden birinin iç çamaşırının görünmesi ise yine bir cinsellik unsurunun vurgulanmasıdır.

    İçki kadehinden dökülen şarap görünümlü kırmızı eşarp ise afişe farklı bir boyut kazandırmıştır. Slogandaki moda bağımlılığı ile içki kadehi ve kırmızı eşarbın birbirleriyle uyumlu bir bütün içinde oldukları görülmektedir. Alt kısımda ki modelin sanki o eşarbı (şarabı)  içiyormuş gibi görünmesi bu bağımlılığın ne derece olduğunu vurgulanmaktadır.

    Ayrıca afişte kırmızı eşarbın şaraba benzetilmesi metafora örnektir.

1 yorum:

  1. emeğinize sağlık final öncesi çalışma için güzel oldu :)

    YanıtlaSil